RANCANGAN PENGAJARAN SLOT
Komponen : Perkembangan Kreativiti Dan Estatika
Kelas : Prasekolah Pluto, Sk Kpg Empila
Tarikh : 19 Jun 2011
Masa : 8.50- 9.50 pg
Bil. Pelajar : 25 orang
Tema : Anggota Badan
Subtema : Muka Saya
Hasil pembelajaran : 2.1.6 Menggunakan bahan secara kreatif dalam rekaan pelbagai kraf untuk
b. binaan
1.1.1 Menceritakan pengalaman sedih, gembira, marah dan takut.
Pengetahuan sedia ada : Murid boleh menggerakkan setiap anggota badan apabila diberi arahan
Objektif : Pada akhir pelajaran murid dapat melukis bentuk muka masing-masing dan menampal menggunakan cebisan kertas yang telah dipotong kecil-kecil
Kemahiran Berfikir : Menjana idea dan membanding beza
Penerapan Nilai : Bekerjasama, cermat, berkongsi alat, mengikut giliran
Bahan Bantu Belajar : Gunting, Gam dan Kertas warna
Penggabungjalinan :Perkembangan Sosioemosi, Fizikal dan Bahasa.
LANGKAH / MASA | ISI PELAJARAN | AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN | CATATAN |
Set induksi (3minit) Penyampaian (24minit) Langkah 1 Langkah 2 Penutup (3minit) | Nyanyi lagu secara beramai-ramai Lirik Head the shoulder knees and toes,knees and toes,knee and toes,head the shoulder knees and toes my eyes my nose and my mouth. Contoh soalan:
Contoh jawapan:
Soalan 2: Nyatakan anggota badan yang mempunyai pasangan Contoh Jawapan: telinga,kaki,tangan dan mata. Anggota badan yang terdapat pada muka Hidung ,mata,mulut Contoh soalan
Contoh jawapan: Sedih, marah atau gembira. Contoh soalan:
Contoh jawapan: Kepala, kaki, tangan, muka,perut
Contoh jawapan : Mata, hidung, mulut | · Guru meminta murid duduk dalam kumpulan. · Guru mengarahkan semua murid berdiri dan menyanyikan lagu yang melibatkan pergerakan kesemua anggota badan. Lagu Head and Shoulder’ dinyanyikan bersama- sama. · Guru meminta setiap orang murid menyatakan anggota badan yang terdapat pada badan mereka. · Murid duduk ikut kumpulan · Guru menunjukkan gambar mimik muka dan bersoal jawab. · Guru menunjukkan cara melekat cebisan kertas pada gambar muka menggunakan gam. · Guru menunjukkan gambar yang sudah dilekat dengan cebisan kertas yang menunjukkan mimik muka · Guru menyuruh murid membuat dan hasilnya akan ditunjukkan pada rakan diakhir sesi pembelajaran. · Guru membuat rumusan dengan bertanya soalan dan meminta murid menyebut semula nama anggota badan yang ditunjukkan. · Guru mengarahkan semua murid berdiri dan menyanyikan lagu sekali lagi yang melibatkan pergerakkan semua anggota badan lagu “Head Shoulder” beramai-ramai. | Kesepaduan bahasa dan komunikasi, pergerakkan fizikal BBB carta senikata lagu Nilai –ikut giliran . Gunting Gam Kertas warna Nilai –kerjasama dan berkongsi alat Kb-banding beza Kesepaduan –perkembanagan sosioemosi dan fizikal. Nilai-kerjasama dan cermat Carta senikata lagu |
No comments:
Post a Comment